onsdag den 11. april 2012

Har du prøvet at arbejde med Ostevoks?

Ostevoks er det mest fantastiske materiale.. I kan købe det hos Creative Company..

(De er iøvrigt sponsorere til blogtræf... )


Når du arbejder med Ostevoks gør du sådan:



- Man høvler voksen af "klumpen" Lige som en ost. :o)

- Man varmer det i hænderne, ved at ælte det i fingerene, små stykker af gangen.



Vil man lave figurere, som vi har arbejdet med, skal du gøre sådan:



- Form din figur i staniol

- Er der brug for det, kan du bruge malertape til at holde lidt sammen på figuren.

- Pres ikke staniolen for hårdt ej heller for løst, så bliver det svært at dække det med Ostevoks

- Nu er du klar til at bruge det opvarmede Ostevoks

- Sæt små stykker på, et af gangen. Til hele figuren er dækket.

- Detaljer som øjne, ører næb eller andet, sættes på til sidst.




Husk, alt sættes kun fast hvis det er varmet op.




Desværre fik jeg ikke taget billeder af alle drengenes flotte fisk, ugler, elefanter m.m. Drengene blev grebet af at arbejde med dette ostevoks. Det er nemt og man tvinges til at fordybelse, berøring, udholdenhed og ikke mindst fantasi.

11 kommentarer:

  1. Hej Lone
    Det er rigtigt sjovt at arbejde med ostevoks. Jeg har også gjort det med børn, og de (og læreren) blev meget optagede af det og lavede nogle fine ting.
    Du har mange fine ideer på din blog.
    Hilsen AC - en spritny blogger

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette..

      Tak for din kommentar.. Prøver at lægge indlæg ind om lidt af hvert, bare for at spænde vidt..

      Ostevoks er fantastisk. Det kan give de mest fantastiske udtryk..

      Dejligt du er kommet med..
      Lone

      Slet
  2. Det er virkelig sjovt og arbejde med - jeg kan huske at vi gjorde det i folkeskolen - vel i 4-5 klasse (pyha det er mange år siden) Jeg lavede en skilpade kan jeg huske, vores var dog massive ostevoks figuerer. Man skal bare lige huske at de ikke skal stå i solen for så smelter de :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej , Camilla.. husk nu, vi er nogle heldige nogle, som er evig unge.. så folkeskolen er ikke lang væk..

      Ja det er rigtigt, ingen sol til ostevoks.. Det er en dårlig kombi.. og jeg vil nu også anbefale en filtdub.. til at sætte under

      Endnu engang tak for hjælpen med din lørdag brugt på fine sponsorgaver..

      Lone

      Slet
  3. Lyder sjovt ... og fantastisk resultat ♥

    SvarSlet
  4. Den er da mega flot den ugle... Og JA jeg har leget med ostevoks.. Dengang lavede vi et afrikaprojekt og det endte med neger børn og familier i tændstik lignende modeller.. de var virkelig søde:0)
    Herligt med dit projekt:0)
    KH Iben

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, ostevoks i sort, skriger da på et afrikaprojekt.. ;o)

      Hvis du forstår hvad jeg mener.. Man kan få ostevoks i klar/hvid... Det syntes jeg, personligt ikke er så spændende..

      Tak, uglen er sød.. Den skal pynte i Dussen... Til inspiration og minde om en god aktivitet med børnene.

      Lone

      Slet
  5. Ejj, hvor er den sød. Det skal vi også prøve i min SFO....åhh, der er så mange spændende ting :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Pia, vi bliver så inspireret af hinanden... Jeg skal i næste uge have gang i dine sommerfugle.. og måske også mariehønerne..

      Dem kunne man jo også lave til små bier.. Va´siger du så..

      Lone

      Slet
  6. Uha ja, sikke nogle flotte bier det kan blive til...Min liste bliver længere og længere :o)

    SvarSlet